http://www.houseofkata.nl

http://www.askoi.nl

 

http://www.assurantiesite.nl/autoverzekering/

http://www.gdkoi.nl

 

http://www.nipponkoigarden.com

 

 

http://www.nikoi.nl

 

http://www.rbfoto.nl

 

http://www.timmerentimmer.com

http://www.koigate.nl

http://www.arropack.com


 
 
 

Geen gebeurtenissen deze maand.

ZMDWDVZ

123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930



 
Forums

Auteur Bericht
Vercouluh
Tuesday 14 September 2010 - 18:28:51
Geregistreerde deelnemer #1646
Geregistreerd: Monday 04 April 2005 - 19:34:41
Woonplaats: Panningen
berichten: 2361

Hey allen,

Na jaren kijken bij mijn oom ook vandaag maar eens 5 graskarpertjes in mijn vijver uitgezet. Had er 3 van in t voorjaar al gekocht en in de plantenfilter gezet en hier heb ik ze geleerd korrelvoer eten. Hiervan waren ze al goed gegroeid. Nu zijn ze eindelijk verplaatst na t grote water! De andere 2 heb ik vandaag gekocht en in de vijver uitgezet. Dit heb ik als experiment gedaan om te zien hoe de ontwikkeling zal verlopen aangezien de ene al gewend zijn aan voer en water, en verder ontwikkeld zijn. En de andere 2 letterlijk in het diepe gegooid worden.

De reden dat ik ze heb uitgezet in ten eerste heb prachtige gezicht wat dit geeft in het water. Ze liggen de hele dag rustig in de zon net onder het wateroppervlakte en komen gezellig mee eten met de koi. Altans dit zijn de ervaringen bij mijn oom, deze heeft 4 exemplaren van 80-100 cm. Die van mij zijn nu zo'n 20cm, en mogen dit alles nog leren .

De 2de reden is dat ik noh een plantenrand heb wat erg woekerd een waarvan veel in het water hangt, deze vijf mogen deze gaan bij houden en zijn dus eigenlijk zwemmende snoeischaren. Bij mij oom is alles tot zo'n 15 cm boven t water oppervlakte netjes weggewerkt door de graskarpers.

Nu zullen jullie denken en je geeft ze korrelvoer en je wilt dat ze de planten eten? Inderdaad ze krijgen het druk bij mij! Een graskarper eet zo'n 70% van zijn lichaams gewicht per dag. Nu krijgen de vissen bij mij alleen te eten als ik thuis ben. Ben ik overdag werken krijgen ze overdag helemaal niks en kunnen ze zich helemaal geven aan de beplanting, totdat ik thuiskom en dan gaan ze voor het gemakkelijke korrelvoer.

Zijn er van jullie nog meer die deze prachtige vissen hebben zwemmen in de vijver? Ben wel benieuwd na jullie ervaring!



[ Bijgewerkt Tuesday 14 September 2010 - 19:14:43 ]
Terug omhoog
Vercouluh
Tuesday 14 September 2010 - 19:17:25
Geregistreerde deelnemer #1646
Geregistreerd: Monday 04 April 2005 - 19:34:41
Woonplaats: Panningen
berichten: 2361
Hier 2 fotootjes voor degene die niet precies weten wat het zijn:





Terug omhoog
cabrioe36
Tuesday 14 September 2010 - 21:46:18
Geregistreerde deelnemer #6096
Geregistreerd: Saturday 29 August 2009 - 19:30:39
Woonplaats: hgv
berichten: 199
Zijn prachtige vissen ,maar in een koi vijver ??
ben erg benieuwd naar een paar fotos van de 4 joekels bij je oom .
Dus zou zeggen plaatse hier is paar fotos van
Terug omhoog
driek
Tuesday 14 September 2010 - 22:05:37
Geregistreerde deelnemer #1835
Geregistreerd: Wednesday 04 May 2005 - 20:28:18
Woonplaats: Dalen
berichten: 2545
ik heb mijn bedenkingen, deze vis is een planten eeter, en je gaat hem "ombouwen naar een droogvoer eeter?
Wat zou de grskarper er zelf van vinden?
een mens kan oook heel lang op dropjes leven, of op kadetjes. maar op een gegeven moment gaat het fout, zo ook de karper komt gewoon groen te kort!
en daar komt bij je geeft het zelf al aan hij eet 70% van zijn gewicht aan voer, als de karper drie jaar is weegt hij dus minimaal 2 kilo ,dat is dus perdag 1400 gram voer! hoeveel komt er daar van in je filter en dan hebben we het nog maar over een vis en je hebt er 3!
volgens mij hoort een graskarper niet in een koivijver.
des al niet te min hoop ik dat de tijd dat je ze in de vjver hebt er van kunt genieten.
groeten uit Drenthe Gerard
Terug omhoog
Website
Vercouluh
Tuesday 14 September 2010 - 22:31:21
Geregistreerde deelnemer #1646
Geregistreerd: Monday 04 April 2005 - 19:34:41
Woonplaats: Panningen
berichten: 2361
driek schreef ...

ik heb mijn bedenkingen, deze vis is een planten eeter, en je gaat hem "ombouwen naar een droogvoer eeter?
Wat zou de grskarper er zelf van vinden?


Een graskarper is inderdaad een herbivoor, die zijn dieet aanvult met waterinsecten en kreeftachtigen.

Als we nagaan waar de karper (koi) in het wild van leeft; waterinsecten, kreeftachtigen, slakken en waterplanten.

Oftewel hun dieet ligt dicht bij elkaar alleen de graskarper heeft meer prioriteit bij plantachtigen. Dus koi-voer past perfect in zijn dieet alleen heeft hij aanvulling nodig. Dit krijgt hij door de waterplanten langs de rand mijn vijver waar heel veel variatie inzit, de lelie die ik er nog altijd één in heb staan, de groene aanslag op het zeil waar ze aan grazen en van al het plantaardig materiaal wat de vijver inwaaid, aangezien ik nog geen skimmer heb blijft dit in het water tot het in de bodemdrain belandt.

Dus lijkt meer zeer geschikt voor een koivijver zolang hij ook maar de beschikking heeft tot plantaardig materiaal als aanvulling van zijn dieet.

[ Bijgewerkt Tuesday 14 September 2010 - 22:32:49 ]
Terug omhoog
Vercouluh
Tuesday 14 September 2010 - 22:41:33
Geregistreerde deelnemer #1646
Geregistreerd: Monday 04 April 2005 - 19:34:41
Woonplaats: Panningen
berichten: 2361
driek schreef ...

en daar komt bij je geeft het zelf al aan hij eet 70% van zijn gewicht aan voer, als de karper drie jaar is weegt hij dus minimaal 2 kilo ,dat is dus perdag 1400 gram voer! hoeveel komt er daar van in je filter en dan hebben we het nog maar over een vis en je hebt er 3!


Het aantal wat ik noem van 70% behoort tot een in het wild levend exemplaar, had ik misschien iets duidelijker in moeten zijn.
Denk dat een karper (koi) in het wild ook veel meer voedsel moet wegwerken om dezelfde voedingstoffen binnen te krijgen als dat wij hem met koi-voer geven. Aangezien de pallets geen onnodige voedingstoffen bevat maar een vis in het wild zal wel veel onnodige voedingstoffen binnenkrijgen. En zal dus veel meer moeten eten om in leven te blijven.

Zo zul je het met een graskarper die gedeeltelijk koi-voer krijgt ook moeten zien. Uit ervaring bij mijn oom die deze vissen toch al zo'n 8 jaar bezit weet ik dat ze perfect gedijen in een koivijver met beplanting aan de kanten. Ze hebben een goede en gezonde body en groeien alsmaar door.
Terug omhoog
Mollie
Tuesday 14 September 2010 - 23:17:19
Geregistreerde deelnemer #791
Geregistreerd: Monday 30 August 2004 - 20:49:44
Woonplaats: Roosteren
berichten: 3093
erg leuk om te vangen met als topper van 37 pond lengte weet ik zo snel niet meer hebben de 37 ponder in frankrijk bij mets gevangen. heb laatst een albino in een vijver zien zwemmen was erg mooi om te zien maar als vis in een koibak weet ik zo nou niet. plaats nog maar eens wat plaatjes om te zien hoe ze het doen.
Terug omhoog
Onno
Wednesday 15 September 2010 - 06:46:43
I was swimming away out to sea. So deep I could never touch bottom. What a fool I used to be...
Geregistreerde deelnemer #786
Geregistreerd: Monday 30 August 2004 - 16:54:37
Woonplaats: Ja
berichten: 5744
Ik weet dat bij een grote dealer in Hazerswoude/Zoeterwoude (niet EDO maar die andere waar ik nu toch niet de naam van kan vinden....) 2 heeeeeeeeeele grote exemplaren heeft/had zwemmen....


[ Bijgewerkt Wednesday 15 September 2010 - 06:47:16 ]
Terug omhoog
Website
Bazzie
Wednesday 15 September 2010 - 07:53:49
Geregistreerde deelnemer #989
Geregistreerd: Monday 18 October 2004 - 11:32:51
berichten: 2750
Ik weet dat bij een grote dealer in Hazerswoude/Zoeterwoude (niet EDO maar die andere waar ik nu toch niet de naam van kan vinden....) 2 heeeeeeeeeele grote exemplaren heeft/had zwemmen....


Vital Fish?


Maar Roy, zijn de graskarpers bij je oom niet onwijze stressbakken in de vijver?
Ik ken graskarpers namelijk als enorme schichtige onruststokers die bij het minste of geringste door de bak heen schieten en daarmee de overige Koi ook onrustig en schrikachtig maken...
En dat zou ik niet willen hebben in de vijver...



Terug omhoog
Vercouluh
Wednesday 15 September 2010 - 08:09:43
Geregistreerde deelnemer #1646
Geregistreerd: Monday 04 April 2005 - 19:34:41
Woonplaats: Panningen
berichten: 2361
Hey Bazzie,

Hier heeft mijn oom alleen in het begin problemen mee gehad aangezien het bij hem wilde exemplaren betreft, maar na verloop van wennen ook zei aan het vijverleven en hangen net zo mak als koi aan de vlonder voor eten. Zelfs de graskarpers komen aan je vingers als je ze in het water steekt, alleen moet je oppassen, zei zijn er een heel stuk sterker mee als koi .
De rest van de dag maken ze heel rustig hun rondjes net onder het wateroppervlakte. Geen enkele vorm van stressig gedrag te zien.

Mocht het straks hier wel zo zijn dat ze schichtig worden en onrust gaan stoken in de vijver dan zijn er hier ook zo uit! Maar ik heb er het vetrouwen in dat ook zei rustige vissen zijn zogauw ze gewend zijn aan de omgeving en niks in en rond de vijver als bedreiging wordt zien.
Terug omhoog
Onno
Wednesday 15 September 2010 - 20:30:36
I was swimming away out to sea. So deep I could never touch bottom. What a fool I used to be...
Geregistreerde deelnemer #786
Geregistreerd: Monday 30 August 2004 - 16:54:37
Woonplaats: Ja
berichten: 5744
Bazzie schreef ...

Vital Fish?

Yep die! 9
Terug omhoog
Website
Vercouluh
Thursday 16 September 2010 - 20:04:10
Geregistreerde deelnemer #1646
Geregistreerd: Monday 04 April 2005 - 19:34:41
Woonplaats: Panningen
berichten: 2361
Even een kleine update van de eerste dagjes.

Je merkt duidelijk een verschil tussen de 3 vissen die in de PF hebben gezeten en hun voer gedrag geleerd hebben en de 2 nieuwe.

De 3 die in de PF zaten en al geleerd hebben korrelvoer te eten en gewend zijn aan de omgeving en aan mij, zwemmen rustig hun rondjes en met voeren komen ze rustig na boven om een korreltje te pakken.

De 2 nieuwe zijn een stuk kleiner en zitten letterlijk onder het oppervlakte en met voeren razen ze over het oppervlakte voor eten. Waarschijnlijk omdat ze nog niet gewend zijn aan de omgevings geluiden ed. en dat er een grote knappe man op de vlonder staat toe te kijken 4

Verder zwemmen ze ook nog niet samen en zijn het echt 2 apparte groepjes.
Terug omhoog
Vercouluh
Thursday 16 September 2010 - 20:05:50
Geregistreerde deelnemer #1646
Geregistreerd: Monday 04 April 2005 - 19:34:41
Woonplaats: Panningen
berichten: 2361
Mollie schreef ...

plaats nog maar eens wat plaatjes om te zien hoe ze het doen.


Foto's zijn moeilijk te maken omdat ze erg kleine zijn en zwart, maar zodra het me een keer lukt zal ik dit zeker doen!
Terug omhoog
driek
Sunday 26 September 2010 - 14:53:32
Geregistreerde deelnemer #1835
Geregistreerd: Wednesday 04 May 2005 - 20:28:18
Woonplaats: Dalen
berichten: 2545
worden de graskarpers al rustiger/tammer?
groeten uit Drenthe Gerard
Terug omhoog
Website
Vercouluh
Sunday 26 September 2010 - 16:33:05
Geregistreerde deelnemer #1646
Geregistreerd: Monday 04 April 2005 - 19:34:41
Woonplaats: Panningen
berichten: 2361
De graskarpers worden met de dag rustiger, zwemmen gewoon rustig hun rondjes in de middelste waterlagen. Ze hebben totaal geen invloed op het gedrag van de rest van de vissen.
En qqua groei? Je ziet ze bijna per dag groeien. Heb helaas geen officiele cijfers en zo'n kleintjes er zomaar voor netten om te meten zal ook geen makkelijke opgave zijn.
Terug omhoog
Willy
Sunday 26 September 2010 - 20:23:48
willy
Geregistreerde deelnemer #873
Geregistreerd: Sunday 19 September 2004 - 11:54:47
Woonplaats: sittard
berichten: 9518
Roy veel succes,ik kijk al uit naar de foto's.
Terug omhoog
fransnoorlander
Monday 27 September 2010 - 08:50:29
frans
Geregistreerde deelnemer #4874
Geregistreerd: Tuesday 02 October 2007 - 15:47:59
Woonplaats: hendrik ido ambacht
berichten: 745
De eigenschap van een graskarper.tenopzichten van een schub of spiegel is dat een graskarper heel snel in de lengte gaat groeien. daar in tegen wordt een schub of spiegel veel zwaarder.maar ik heb graskarpers gezien in vijvers van 90 cm lang.
Terug omhoog
Bazzie
Monday 27 September 2010 - 09:37:05
Geregistreerde deelnemer #989
Geregistreerd: Monday 18 October 2004 - 11:32:51
berichten: 2750
frans1 schreef ...

De eigenschap van een graskarper.tenopzichten van een schub of spiegel is dat een graskarper heel snel in de lengte gaat groeien. daar in tegen wordt een schub of spiegel veel zwaarder.maar ik heb graskarpers gezien in vijvers van 90 cm lang.


Ik heb ook graskarpers gezien van 40 pond plus, dus ze kunnen weldegelijk zwaar worden. E.e.a. is uiteraard afhankelijk van ras en leefomstandigheden.

Wel mooi dat ze al zo rustig zijn trouwens! 9
Terug omhoog
fransnoorlander
Monday 27 September 2010 - 16:49:51
frans
Geregistreerde deelnemer #4874
Geregistreerd: Tuesday 02 October 2007 - 15:47:59
Woonplaats: hendrik ido ambacht
berichten: 745
Bazzie schreef ...

frans1 schreef ...

De eigenschap van een graskarper.tenopzichten van een schub of spiegel is dat een graskarper heel snel in de lengte gaat groeien. daar in tegen wordt een schub of spiegel veel zwaarder.maar ik heb graskarpers gezien in vijvers van 90 cm lang.


Ik heb ook graskarpers gezien van 40 pond plus, dus ze kunnen weldegelijk zwaar worden. E.e.a. is uiteraard afhankelijk van ras en leefomstandigheden.

Wel mooi dat ze al zo rustig zijn trouwens! 9


40 pond plus. ja oke Bas.maar die had dan wel een erg groot weiland tot zijn beschikking 0
Terug omhoog
 

Ga naar:     Terug omhoog


Publiceer deze discussie: RSS 0.92 Publiceer deze discussie: RSS 2.0 Publiceer deze discussie: RDF
Powered by e107 Forum System